Etunimi.Sukunimi

Salasana

ATK-opetus

Opa

Vielä keskeneräinen. Tähän tulee ohjelmien käyttöohjeita koulun vaatimustason mukaisesti. Kuvia ei vielä toistaiseksi tule, harmi, mutta kuvien kanssa on mietintämyssy käynnissä. Työohjeet ovat muualla. Valitse ohjelma listasta.

Ohjelmat ovat joko avoimia tai muuten vapaita eli ilmaisia. Kaupallisia, maksullisia softia ei harrasteta täällä.

Graafiset ohjelmointiympäristöt

Linkki ohjelman sivulle:

Lyhyet ohjeet

Yleistä

Graafiset ohjelmointiympäristöt ovat hyviä loogisen ajattelun ja varsinkin grafiikan yhdistämisessä.

Itse asiassa, hyvin paljon nykyaikaisesta ohjelmoinnista tehdään graafisesti, esimerkiksi Simulink tai monet paperikoneohjelmoinnit.

Huomaa, että Scratch ja Snap ovat erillään.

Vihje 1/1

edellinen seuraava

1

Ohjelmointi

Ohjelmointi on oma asiansa. Näissä ohjelma opettaa ohjelmoimaan. Seuraa ohjeita, ja pääset pitkälle. Ohjelmointi vaatii jonkin verran tarkkuutta ja kärsivällisyyttä, mutta kaikkea kivaa saa aikaiseksi. 

Töiden ohjeet


All Can Code

Työn ohjeet: Loput


All Can Code

Työn ohjeet: Tehtavat 16-20


All Can Code

Työn ohjeet: Tehtavat 11-15


All Can Code II

Työn ohjeet: Tehtävät 5-10.


Apple shortcuts I

Työn ohjeet: Koodaa Apple Shortcuts -ohjelmointikielellä jotain.


Apple Shortcuts II

Työn ohjeet: Tunnista musiikki 


Apple Shortcuts III

Työn ohjeet: Tee yhteenlaskukone


Logo: Kukka

Työn ohjeet: Piirrä logolla kukka. Laita värejä (ei tarvitse maalata terälehtiä). Palauta kuvakaappaus, jossa näkyy koodisi ja kukkasi.


Logo: Talo

Työn ohjeet: Piirrä logolla talo. Laita värejä. Palauta kuvakaappaus, jossa näkyy koodisi ja talosi.


Logo: Vene

Työn ohjeet: Piirrä logolla vene tai laiva. Laita värejä. Palauta kuvakaappaus, jossa näkyy koodisi ja veneesi.


Koodiapina I

Työn ohjeet: Käy <a href="https://www.playcodemonkey.com/">koodiapina</a>n ohjeet läpi. Maksullinen, mutta muutama ilmainen kenttä löytyy. 


Koodiapina II

Työn ohjeet: Kuten edellä


All Can Code: I

Työn ohjeet: www.allcancode.com.


http://codecombat.com/

Työn ohjeet: Codecombat.com opettaa ohjelmointia eri kielillä. Kokeile.


codecombat: BackWoodin metsä I

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: BackWoodin metsä II

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: BackWoodin metsä II

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: BackWoodin metsä III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: BackWoodin metsä III

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: BackWoodin metsä IV

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: BackWoodin metsä IV

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Cloudrip-Vuori I

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Clourip-Vuori II

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Clourip-Vuori III

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: Cloudrip-Vuori IV

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: Kelvintaphin jäätikkö I

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Kelvintaphin jäätikkö II

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Kelvintaphin jäätikkö III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Blockly I

Työn ohjeet: Blocky opettaa koodaamaan pelejä eri kielillä. Etene ohjeissa ja palauttele kuvakaappauksia.


codecombat: Kithgardin tyrmä I

Työn ohjeet: Pelaa CodeComabatin Kithgardin tyrmä läpi. Voit paloitella sen neljään osaan. Palauta kuvakaappaus.


codecombat: Kithgardin tyrmä II

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: Kithgardin tyrmä III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


codecombat: Kithgardin tyrmä IV

Työn ohjeet: Kuten edellä


codecombat: Sarvenin aavikko I

Työn ohjeet: Kuten edellä


Blockly II

Työn ohjeet: Kuten edellä


Blocky III

Työn ohjeet: Kuten edellä


Blocky IV

Työn ohjeet: Kuten edellä


Blockly V

Työn ohjeet: Kuten edellä


Blockly VI

Työn ohjeet: Kirjoita tähän


Blockly VII

Työn ohjeet: Blocklyn viimeinen osio.


Code Bolt I

Työn ohjeet: Code Bolt opettaa Lisp-tyylistä kieltä useilla eri peleillä ja tavoilla. Käy läpi palauttele kuvakaappauksia tai koodeja. Näyttäisi kertovan vastauksetkin. . .


Code Bolt II

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Code Bolt III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Code Bolt IV

Työn ohjeet: Kuten edellä


Code Bolt V

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Logo: Calormen I

Työn ohjeet: Calormenin Logo-tulkki on aika kiva, ja siinä on paljon valmiita esimerkkejä vasemmassa reunassa. Ne oli helppo kopsata. Tutki niitä ja palauttele muokkailemisiasi kuvia.


Logo: Calormen II

Työn ohjeet: Kuten edellä


Logo: Calormen III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Logo: TurtleAcademy I

Työn ohjeet: Turtle Academyn opas Logo-kieleen. Yritetty suomentaa, mutta. . .


Logo: TurtleAcademy II

Työn ohjeet: Kuten edellä


Logo: TurtleAcademy III

Työn ohjeet: Kirjoita tähän


Pocket Code

Työn ohjeet: Pocket Codella voit koodata suoraan Android-puhelimella. Hieman helpommin kuin MIT App Inventor, luultavasti.


Logo: Papiert I

Työn ohjeet: Papiert kehitti Logon. Tässä on paljon hienoja kuvioita, joita voit muokata ja tallentaa. Tämä näyttää kivasti myös piirtovaiheen. Palauta www-sivun osoite.


Logo: Papiert II

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Logo: Papiert III

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Logo: Papiert IV

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Logo: Papiert V

Työn ohjeet: Kuten edellä.


Greenfoot. Javaa

Työn ohjeet: <a href="http://www.greenfoot.org/door">www.greenfoot.org</a>.


Wolfram Programming

Työn ohjeet: Wolfram Programming Language on erikoinen ilmestys. Sillä voinee koodata melkein mitä vain. Kokeile näitä esimerkkejä tai laske vaikka matikanlaskuja.


Haluatko aivan varmasti tehdä tämän tehtävän?